Celem projektu FELB.01.05-IZ.00-001/23 Przedsiębiorcze Lubuskie, realizowanego w ramach Priorytetu 1 Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, Działanie 1.5  rozwój przedsiębiorczości – dotacje, Typ projektu VI – tworzenie oferty dla biznesu – obsługa inwestora i eksportera jest wzmacnianie rozwoju przedsiębiorczości i innowacji poprzez wspieranie trwałego wzrostu lubuskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej w ramach tworzenia ofert dla biznesu. 

Działania w postaci bezpośredniej prezentacji firm podczas wydarzeń gospodarczych, szczególnie branżowych, przynoszą najlepsze efekty w postaci nawiązania kontaktów handlowych, a w rezultacie zwiększenia potencjału eksportowego firm. Spotkania B2B przyczyniają się do rozszerzenia rynków eksportowych i pozyskiwania partnerów zagranicznych, a realizacja założonych działań przyczynia się do zwiększenia wartości dodanej dla gospodarki województwa lubuskiego, jego promocji oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku. Ważne jest również tworzenie korzystnych warunków do rozwoju MŚP zainteresowanych ekspansją na rynki międzynarodowe, czy też pozyskania partnerów zagranicznych i nowych technologii, poprzez zapewnienie odpowiedniego wsparcia w postaci seminarium z zakresu współpracy międzynarodowej, czy też prowadzenia działalności za granicą, jak również promocji własnej marki na rynkach krajowym i zagranicznym. 

Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji (RIS) Lubuskich Inteligentnych Specjalizacji (LIS), z uwzględnieniem zakresu Porozumień na rzecz Rozwoju Obszarów Kluczowych LIS. 

Działania w latach 2024-2026:

I.Misja gospodarcza - udział lubuskich MŚP w imprezach targowo-wystawienniczych zagranicznych z branżowymi B2B. W ramach projektu zaplanowano wsparcie udziału lubuskich MŚP w 5 międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych. Beneficjent planuje udział w 3 wydarzeniach na terenie Europy (Słowenia, Turcja, Niemcy), 1 na terenie Azji (Chiny) oraz w 1 wydarzeniu w Ameryce Północnej - Kanada. Udział w międzynarodowych targach stanowi jedno z kluczowych narzędzi skutecznej strategii eksport. każdego przedsiębiorstwa. Branżowe targi umożliwiają bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami, partnerami biznesowymi oraz dostawcami z różnych regionów świata, w jednym miejscu i krótkim czasie. To szansa na prezentację swoich produktów i usług szerokiej publiczności, co przekłada się na zwiększenie rozpoznawalności marki na rynkach zagranicznych. To także okazja do pozyskania informacji o rynku, nowych trendach i technologiach, niezbędnych podczas adaptacji na zmieniającym się rynku. Planowany udział w wybranych targach stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie ze strony przedsiębiorców działających na rzecz Rozwoju Obszarów Kluczowych, jak również klastra metalowego w woj. lubuskim. W przypadku prowadzenia współpracy międzynarodowej niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie przedsiębiorców na kontrahenta zagranicznego, dlatego też przed wyjazdami planowane są spotkania organizacyjne oraz seminarium (przed wyjazdem do Japonii) w celu przygotowania uczestników do spotkań, jak również poszerzenia wiedzy nt. etykiety w biznesie międzynarodowym. 

II. Giełda kooperacji (2024 r.). Giełda kooperacji gromadzić będzie wszystkich aktywnych przedsiębiorców oraz IOB (w tym zagranicznych), jak również decydentów regionalnym, lokalnych oraz przedstawicieli świata nauki w jednym miejscu i czasie. Pozwoli to na nawiązanie kontaktów przez przedstawicieli firm z inwestorami z danego sektora oraz stworzenie miejsca, gdzie każdy może spotkać swoich potencjalnych klientów/ kooperantów i partnerów biznesowych. Forma B2B daje możliwość rozmów kooperacyjnych do których zasiądą przedstawiciele inwestorów z danego sektora, jak również eksperci z różnych dziedzin, adekwatnie do zapotrzebowania. Zwieńczeniem giełdy będzie debata, obejmująca najistotniejsze zagadnienia związane z rozwojem ekonomicznym i społecznym, w tym m.in. siła polskich innowacji, synergia nauki z biznesem czy funkcjonowaniem samorządu terytorialnego, budowanie konkurencyjnej gospodarki w nowych realiach, wsparcie nowoczesnej gosp. funduszami unijnymi oraz zielona transformacja. Z uwagi na wsparcie ekspansji na rynki zagraniczne w wydarzeniach przewiduje się udział zagranicznych gości.

Oczekiwane efekty realizacji projektu::

  1. zwiększenie potencjału eksportowego firm z sektora MSP województwa lubuskiego, Województwo lubuskie utrzymuje nadwyżkę eksportu nad importem w sposób nieprzerwany od 2010 roku, co można uznać za bardzo korzystną sytuację. Zaznaczyć należy jednak fakt, że głównym odbiorcą lubuskich produktów eksportowych wciąż pozostają Niemcy. Promocja lubuskich marek na rynkach światowych dzięki udziałowi w organizowanych przez Beneficjenta wyjazdach biznesowych przyczyni się do zdywersyfikowania rynków zbytu i wpłynie pozytywnie na wyniki finansowe firmy i na wpływy do budżetu z podatku CIT, co ostatecznie przełoży się na poprawę jakości życia mieszkańców regionu,
  2. wzrost rozpoznawalności marki „Lubuskie” pod względem gospodarczym oraz budowanie relacji z partnerami zagranicznymi opartej na zaufaniu i wiarygodności,
  3. wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów ofertą gospodarczą województwa lubuskiego,
  4. nawiązanie współpracy międzynarodowej przez lubuskich przedsiębiorców,
  5. wzrost działań innowacyjnych w regionie, w tym również prośrodowiskowych.

Dzięki realizacji projektu będzie możliwe osiągnięcie następujących efektów długofalowych (oddziaływanie projektu):

  1. wzrost zainteresowania potencjalnych inwestorów ofertą gospodarczą województwa lubuskiego;
  2. poprawa tożsamości regionalnej i identyfikacji z regionem - wzrost rozpoznawalności gospodarczej marki „Lubuskie”;
  3. podniesienie innowacyjności regionu poprzez rozwój inteligentnych specjalizacji, w tym poprzez działania mające na celu budowanie świadomości nt. korzyści płynących z innowacji oraz postaw proinnowacyjnych w lubuskich przedsiębiorstwach, w szczególności w zakresie innowacji proekologicznych;
  4. zwiększenie skali działalności innowacyjnej lubuskich firm, co finalnie przełoży się na wzrost wielkości eksportu.

Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia innowacyjności regionu poprzez rozwój inteligentnych specjalizacji, w tym poprzez działania mające na celu budowanie świadomości nt. korzyści płynących z innowacji oraz postaw proinnowacyjnych w lubuskich przedsiębiorstwach, w tym innowacji proekologicznych. Poprzez realizację projektu nastąpi rozwój innowacyjności w zakresie zielonych technologii. 

Wartość ogółem: 4 079 660,00 PLN

Dofinansowanie UE: 3 959 663,40 PLN

Data rozpoczęcia 2024-01-01

Data zakończenia 2026-12-31

Grupy docelowe

Docelowymi odbiorcami wsparcia będą głównie lubuskie przedsiębiorstwa z sektora Mikro, Małe i Średnie Przedsiębiorstwa (MŚP), w tym m.in.:

- przedsiębiorcy działający w ramach obszarów kluczowych Lubuskich Inteligentnych Specjalizacji/Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji,

- MŚP działające w ramach Porozumień na rzecz Rozwoju Obszarów Kluczowych w ramach LIS/RIS (premiowane).

 

Obraz